Troens verdi

 
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden // Eksistens
Les forrige tråd :: Les neste tråd  
Forfatter Beskjed
IvarKvistum
Site Admin


Registrert: 05.04.2006
Innlegg: 154
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: ti. juni 27, 2006 22:06    Emne: Troens verdi Svar med sitat
Som jeg lovte Air, tenkte jeg å lansere en tanke jeg har puslet med en stund. Den springer ut av det store ubehaget, nemlig hvordan man kan leve som kristen i en multireligiøs, pluralistisk virkelighet, altså: Hvordan være sant og ekte dedikert til vår egen tro og tradisjon, samtidig som vi anerkjenner andres.

Dette er, etter mitt syn, kristendommens betente akilleshæl, nemlig motviljen mot å anerkjenne verdien i andre religioner.

Min venn teologen penset meg inn på Paul F. Knitter, som har brukt et helt yrkesliv på ideen "theology of religions". Han har forsket, tenkt og skrevet på en ny kristen fortolkning som gjør det mulig for oss å tro og tilbe Kristus i hengivenhet, SAMTIDIG SOM vi møter andre religioner med en anerkjennende åpenhet.

Knitter sier: Selv om vi elsker vår ektefelle og synes hun eller han er den mest fantastiske og vakre i hele verden, trenger vi ikke av den grunn framsette dette som en objektiv sannhet. Vi vil ikke engang finne på å å ønske at alle andere skal se på vår ektefelle på samme måte som vi selv.

Knitter trekker noen perspektiver hvor han beskriver hvordan kirken har beveget seg fra ekklesiosentrisk (kirkesentrert) til kristosentrisk (Kristussentrert) i forhold til åpenbaringens og frelsens yttergrenser. Selv lanserer han en ny fase: Den teosentriske, altså at vi fokuserer på den felles, ene Gud som er kilde til all åpenbaring og erfart gudsnærvær i alle religioner. Kristus blir VÅR vei mot Gud, samtidig som vi er åpen for at det kan finnes andre.

Jeg tenker at dette kan ha mye for seg. Samtidig blir jeg mer og mer oppmerksom på denne ideens begrensninger. Først og fremst stopper det i møtet med religioner som IKKE forholder seg til et personliggjort gudsbegrep i form av en allmektig skaper. Deler av buddhismen er der. Daoismen i særdeleshet, som jeg for tiden forsøker å sette meg bedre inn i.

Jeg tenker at en teosentrisk kurs fortsatt er eurosentrisk og ekskluderende, fordi den bare kommuniserer med teistisk religiøsitet.

Daoismen, for eksempel, har simpelthen ikke dette perspektivet. Dao er et kosmisk prinsipp, en metode, en tilstand, et mål - men ikke Gud.

Blant annet derfor ser jeg for meg en tros-sentrert vei. Altså, at vi tar utgangspunkt i det som faktisk er felles for all religiøsitet, og som faktisk er erfarbart som noe verdifullt, nemlig troen og troslivet i seg selv.

Som troende erfarer jeg troens verdi, enten jeg er buddhist eller kristen. Som søkende deler jeg ambisjon med andre søkende.

Med dette som utgangspunkt kan jeg møte Jesu ord om å tro på Ham - som sannhet, vei og liv. En tros-sentrert religiøsitet åpner samtidig for en ny og dedikert hengivenhet til Jesus, samtidig som jeg kan møte andre troserfaringer fordomsfritt, i trygghet, men samtidig kritisk.

Med håp om at noen vil snakke om dette.


Ivar
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren
air



Registrert: 08.04.2006
Innlegg: 43

InnleggSkrevet: ti. juni 27, 2006 23:10    Emne: Svar med sitat
Med min (tiltagende?) skepsis er det ikke troen som fyller meg på noen overbevisende måte. Men jeg skjønner at andres tro (andre religioner) kan virke truende og eller er noe man ønsker å distansere seg fra. Da gjøres kristendommen til noe eksklusivt - og det finnes vel både tradisjon og belegg for dette. Misjonen har vel opprinnelig alltid hatt dette som utgangspunkt - man skal forlate en annen tro for å omvende seg til kristendommen som det eneste riktige og saliggjørende.

Men hos mer oppegående(?) og frisinnende(?) mennesker har det vært en økende tendens til mer dialog enn misjon. Selv kjenner jeg litt til Areopagos som tidligere het (Den nordiske kristne) buddhist misjonen. Dialogen står nå i høysetet.

Min private teori er at mennesker med en sterk og trygg forankring i sin egen religion lettere kan være fordomsfrie og imøtekommende overfor annerledes troende, mens andre som sagt heller vil se på andres religioner som truende, uønsket og som en misjonsmark til omvendelse til den ene sanne tro som kristendommen da per definisjon står for (men hvilken kristendomsvariant da mon tro?).

Det er mine spredde tanker om dette i denne stille sommertid... (Håper toblad Schanke kommer mer på banen igjen.)
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
IvarKvistum
Site Admin


Registrert: 05.04.2006
Innlegg: 154
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: on. juni 28, 2006 17:06    Emne: Svar med sitat
Takk for tilbakemelding, Air.

Når jeg tar opp dette - og plasserer det delvis som et apropos til ditt utspill i "Hvorfor tro?"-tråden, er det fordi jeg leter etter en posisjon som gjør det enklere å snakke sant om tro og troserfaringer.

Jeg også håper Schanke sine snart får ordnet internettforbindelsen der ute i villmarka på Vinterbro.

Ivar
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren
air



Registrert: 08.04.2006
Innlegg: 43

InnleggSkrevet: on. juli 19, 2006 11:33    Emne: Svar med sitat
Apropos troserfaring - hvor reell er nå den? Finnes det ikke, troende med troserfaring i omtrent samtlige religioner? Hva forteller det oss?

Hva er sant og ev. det eneste sanne? Og hvordan skreller man av det som er innsauset i personlig ambisjoner og maktutøvelse, men som utgis - og tom oppleves(?) - som en personlig gudserfaring og et budskap fra Gud?
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding
IvarKvistum
Site Admin


Registrert: 05.04.2006
Innlegg: 154
Bosted: Oslo

InnleggSkrevet: to. juli 20, 2006 12:45    Emne: Svar med sitat
Jepp, Air.

Troserfaringer - altså erfaringen av tro tilfører menneskelivet dybde og verdier - finnes i alle tradisjoner. Og antagelig er dette det eneste jeg kan si noe om med sikkerhet og fastslå som en sannhet: Mennesket erfarer tro som en berikelse.

Og hvordan sorterer og analyserer vi derfra? Vanskelig, særlig for kristne som har så store problemer med å akseptere religiøs pluralisme og åpenhet.

Jeg tenker at det ligger et godt redskap i den språklige nyansen som finnes på engelsk, men ikke på norsk, nemlig forskjellen på "faith" og "belief".

Ivar
Til toppen!
Vis profilen til brukeren Send en privat melding Send e-post Besøk hjemmesiden til brukeren
Annonsør






Skrevet: i dag    Emne:  
Til toppen!
Ny tråd   Svar på tråden    Tilbake til forsiden // Eksistens Alle tidspunkter gjelder for tidssonen GMT
Side 1 av 1

 
Gå til:  
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på tråder
Du kan ikke endre dine egne innlegg
Du kan ikke slette dine egne innlegg
Du kan ikke stemme ved avstemninger

alexisBlue v1.2 // Theme Created By: Andrew Charron // Icons in Part By: Travis Carden
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Rapporter misbruk

Søk blant norske bedrifter på io.no